RICHARD FREMUND - Krajiny z let 1959 - 1965
Nyní se nacházíte: Hlavní stránka > Aktuality > RICHARD FREMUND - Krajiny z let 1959 - 1965
8.11.2011
Výstava / 1.12.2011 - 14.1.2012
Je jen málo jiných malířů, jejichž tehdejší věhlas by se nesl tak daleko za hranice 60. let
a přitom se o jejich díle vědělo tak málo. Richard Fremund (1928 - 1969), talentovaný tvůrce plný energie, excentrický bavič a bonvivant, byl koncem 50. let výraznou postavou mladé neoficiální pražské umělecké scény. Už na první výstavě skupiny Máj 57 v Obecním domě v květnu 1957 na sebe mezi desítkou tvůrců pozornost kritiky upoutal právě on.
Dnes je vlastně veřejnosti znám jen malým výsekem svého díla a o šíři jeho formálního záběru, ale i dobového úspěchu v zahraničí, panují značně zkreslené představy. Výstava pořádaná v prostorách Galerie Maldoror tak v jistém smyslu navazuje na poslední autorovu retrospektivu z let 2003 – 2004, konanou ve Východočeské galerii v Pardubicích, Českém muzeu výtvarných umění v Praze a v Galerii výtvarného umění v Hodoníně.
Prostřednictvím kolekce děl ze soukromých sbírek se zaměří na vrcholná léta Fremundovy tvorby, otevírající se přelomem roku 1959 a uzavírající se soubornou výstavou v Galerii Fronta v roce 1965. Na ní představené práce autor sám vymezil právě tímto obdobím. Během těchto šesti klíčových let se ostatně změnila i celá situace v našem výtvarném umění. Uvolnění společensko-politické situace po roce 1956, styk se zahraniční kulturou i výstava Brusel 58 daly našemu výtvarnému umnění zásadní impulzy. Z hlediska Fremundova (a nejen jeho) malířského vývoje se tak jedná o nejzajímavější, nejdynamičtější a zřejmě i nejplodnější léta.
Na výstavě budeme moci spolu s autorem znovu sledovat vývoj námětu jeho znakově stylizovaných českých vesnic a folklórních krajin konce 50. let, s postupným používám barevných laků a drippingu na přelomu 50. a 60. let až k čisté nefigurativní malbě, k níž v několika momentech dospěl. Polovinu 60. let pak uzavírá vrcholná série asambláží, námětově stále navazujících na logiku předchozího vývoje a čerpajících stále z poetiky krajně abstahovaných českých krajin. Doplněné jsou nyní strukturálními prvky, ale i barometry, hodinkami, plechovými štítky, a jinými „produkty“ osobité malířovy sběratelské vášně. S těmito díly se Fremund poprvé pochlubil právě na výstavě v Galerii Fronta. Toto období a zmíněná výstava představovaly patrně jeho tvůrčí vrchol, který si nyní budeme moci kolekcí děl ze soukromých sbírek připomenout.
Marcela Chmelařová